Odette Dimitriu este conferenţiar universitar la Facultatea de Psihologie din cadrul Universităţii Titu Maiorescu din Bucureşti, titular al cursurilor de Psihologie clinică, Psihoterapii de scurtă durată şi Comunicare terapeutică.
Este psiholog clinician, psihoterapeut şi supervizor în domeniul psihologiei clinice, consilierii psihologice şi psihoterapiei. A publicat numeroase articole şi cărţi de specialitate, este membru fondator al Asociaţiei de Hipnoterapie şi Psihoterapie Cognitiv-Comportamentală (AHPCC).
Cu o experienţă de 30 de ani (practica privată) în domeniu, oferă servicii de psihologie clinică şi psihoterapie individuală, de cuplu şi familie. În anul 2018 a parcurs un training avansat în hipnoză clinică în cadrul Fundaţiei Milton H. Erickson, coordonat de Jeffrey Zeig în Phoenix, Arizona.
Odette Dimitriu conduce numeroase workshop-uri în domeniul psihoterapiei cognitiv-comportamentale şi al hipnozei ericksoniene, fiind specializată îndeosebi în gestionarea problemelor de depresie şi anxietate, cât şi în consolidarea resurselor latente de autoînsănătoşire ale fiecăruia dintre noi.
CUPRINS
Introducere în psihologia clinică
CE ESTE PSIHOLOGIA CLINICĂ? 13
Obiectivele capitolului 13
O posibilă definiţie 13
Popularitatea psihologiei clinice 16
Calitățile personale ale unui psiholog clinician 16
Educaţia în psihologie clinică la noi în ţară 17
Cum difera psihologul clinician de consilierul psihologic? 18
Cum diferă psihologul clinician de medicul psihiatru? 19
Cum difera psihologul clinician de asistentul social? 19
Cum diferă psihologul clinician de psihologul şcolar? 20
Concluzii 21
Cuvinte cheie 21
Întrebări de gândire critică 21
Web site-uri 22
Referinţe bibliografice 22
TRECUTUL ȘI PREZENTUL PSIHOLOGIEI CLINICE 23
Obiectivele capitolului 23
O scurtă întoarcere în timp 24
Deschizători de drumuri în domeniul psihologiei clinice 25
Evaluarea în psihologia clinică 26
Trăsăturile de diagnostic 26
Evaluări ale inteligenţei 28
Evaluări ale personalităţii 29
Psihoterapia 30
Concluzii 40
Cuvinte cheie 40
Întrebări de gândire critică 42
Web site-uri 43
Referinţe bibliografice 43
STANDARDE ETICE PROFESIONALE 46
Obiectivele capitolului 46
Definirea comportamentului etic 46
Competenţa şi responsabilitatea psihologului clinician 48
Confidenţialitatea 49
Decizia Tarasoff 49
Standard etice în cercetările clinice şi în oferirea serviciilor psihologice 51
Relaţiile multiple sau duale 52
Zece pași în procesul luării deciziilor de natură etică 54
Concluzii 57
Cuvinte cheie 57
Întrebări de gândire critică 58
Web site-uri 58
Referinţe bibliografice 58
COMPETENȚA MULTICULTURALĂ PROFESIONALĂ 59
Obiectivele capitolului 59
Multiculturalismul 60
Modelul tripartit al identităţii personale 61
Elementele de bază ale competenţei multiculturale 62
Conştientizarea propriilor credinţe şi atitudini 63
Cunoaşterea altor culturi 65
Deprinderi clinice adecvate din punct de vedere cultural 66
Sindroame specifice mediului cultural 67
Concluzii 69
Cuvinte cheie 69
Întrebări de gândire critică 69
Web site-uri 70
Referinţe bibliografice 70
CERCETAREA ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ 71
Obiectivele capitolului 71
Măsurarea rezultatelor terapiei 72
Eficiență versus eficacitate 73
Validitatea internă versus validitatea externă 73
Metode de evaluare 75
Trăsături de diagnostic 75
Aspecte profesionale 76
Cum se realizează cercetarea? 76
Metoda experimentală 76
Cvasi-experimentele 77
Design-ul de cercetare cu grupuri independente și în interiorul grupului 77
Studiile de caz 78
Design-ul analogic 78
Metode corelaționale 79
Studiile de tip metaanalitic 79
Design-ul transversal versus design-ul longitudinal 80
Concluzii 81
Cuvinte cheie 81
Întrebări de gândire critică 82
Web site-uri 82
Referinţe bibliografice 83
NORMAL ȘI PATOLOGIC ÎN PSIHOLOGIA CLINICĂ 85
Obiectivele capitolului 85
Definirea problemelor psihologice 85
Abordarea statistică și normativă 86
Interpretarea subiectivă/durerea psihologică resimţită de pacient 86
Evaluările clinicianului cu privire la funcționarea dezadaptativă 86
Aspecte specifice legate de definirea problemelor psihologice 87
Ce este comportamentul normal? 88
Delimitări conceptuale legate de definirea problemelor psihologice 89
Semn 89
Simptom 89
Sindrom 89
Tulburare mintală 90
Ce procese sunt afectate? 90
Emoțiile și reglarea emoțională 90
Gândurile/cognițiile, funcționarea intelectuală, procesarea informațiilor 91
Percepțiile 91
Procesele interpersonale 91
Mecanisme de coping 91
Dezvoltarea 92
Mediul 92
Orientări fundamentale în psihopatologie 92
Sisteme de clasificare actuale 94
ICD-10 94
DSM-5 95
OPD-2 95
Dezbateri actuale cu privire la DSM-5 96
Concluzii 101
Cuvinte cheie 101
Întrebări de gândire critică 101
Web site-uri 102
Referinţe bibliografice 102
INTERVIUL CLINIC 105
Obiectivele capitolului 105
Intervievatorul 106
Deprinderi generale 106
Comportamente specifice 107
Contactul vizual 107
Limbajul corporal 108
Tracking-ul verbal 108
Calitățile vocale 108
Atitudinea clinică a intervievatorului 108
Manifestarea empatiei, autenticităţii, respectului, căldurii, autodezvăluirii 108
Monitorizarea procesului de interacţiune terapeutică 111
Componentele interviului clinic 113
Raportul 113
Tehnica 115
Stilul directiv versus nondirectiv 115
Răspunsurile specifice oferite de intervievator şi aplicarea intervențiilor clinice 116
Întrebările deschise și închise/țintite 117
Clarificarea 117
Confruntarea 117
Parafrazarea 119
Interpretarea 119
Reflectarea sentimentelor 120
Sumarizarea 120
Resemnificarea/recadrarea 120
Metamodelul pentru limbaj 121
Procesele de generalizare 121
Procesele de omisiune 122
Procesele de distorsiune 123
Aspecte practice ale interviului 124
Luarea notițelor 124
Înregistrările audio și video 125
Camera de interviu 125
Confidențialitatea 126
Motive pentru care există reţineri în a apela la serviciile de sănătate mintală 126
Tipuri de interviuri 127
Interviul iniţial (interviul intake) 127
Interviul diagnostic 128
Interviul structurat versus interviul nestructurat 128
Examenul stării mintale 129
Interviurile în criză 131
Luarea în considerare a contextului cultural 132
Concluzii 133
Cuvinte cheie 134
Întrebări de gândire critică 135
Web site-uri 135
Referinţe bibliografice 136
TESTAREA ÎN PSIHOLOGIE CLINICĂ 138
Obiectivele capitolului 138
Scurtă introducere 138
Ce este un test? 139
Criterii de evaluare a calităţilor psihometrice ale unui test 140
Ce măsoară testele? 141
Standarde etice privind utilizarea de către psihologii clincieni a testelor 143
Concluzii 144
Cuvinte cheie 145
Întrebări de gândire critică 145
Web site-uri 146
Referinţe bibliografice 146
EVALUAREA INTELECTUALĂ ȘI NEUROPSIHOLOGICĂ 147
Obiectivele capitolului 147
Cadru general 147
Testele de inteligență 148
Inteligența presupune un singur factor „g” 148
Inteligențe multiple specifice 148
Teorii actuale cu privire la inteligență 149
Scala de inteligență Stanford-Binet (SB5) 150
Scalele de inteligență Wechsler 151
Interpretările clinice ale scorurilor la testele de inteligenţă 152
Alte teste de inteligenţă 153
Teste de competenţe, abilităţi şi performanţă academică 154
Testul individual Wechsler de evaluare a performanței (WIAT-III) 154
Evaluarea funcţionării neuropsihologice 155
Bateria neuropsihologică Halstead-Reitan (HRB) 156
Bateria neuropsihologică Luria-Nebraska (LNNB) 157
Testul vizual-motor de gestalt Bender (Bender-Gestalt-II) 157
Testul figurilor complexe Rey-Osterrieth 158
Bateria Repetabilă de evaluare a statusului neuropsihologic RBANS 158
Bateria de evaluare neuropsihologică la copiii între 3-12 ani (NEPSY-II) 159
Testele de atitudini, interese, preferinţe şi valori 159
Concluzii 160
Cuvinte cheie 161
Întrebări de gândire critică 162
Web site-uri 162
Referinţe bibliografice 163
EVALUAREA PERSONALITĂȚII ȘI EVALUAREA COMPORTAMENTALĂ 165
Obiectivele capitolului 165
Evaluarea prin metode multiple 166
Evaluarea evidence-based 167
Testele obiective de personalitate 168
Inventarul Multifazic de Personalitate Minnesota -2 (MMPI-2) 170
Inventarul Clinic Multiaxial Millon (MCMI-III) 176
Inventarul de Personalitate pentru DSM-5 (PID-5) 177
Inventarele de Personalitate NEO 178
Inventarul Psihologic California (CPI) 180
Alte inventare de personalitate 181
Chestionare româneşti de personalitate (ABCD-M, DECAS, Big Five Plus) 182
Scale de evaluare 183
Inventarul de depresie Beck (BDI-II) 184
Testele proiective de personalitate 184
Metoda petelor de cerneală Rorschach 186
Testul Apercepției Tematice (TAT) 189
Testele de Completare de Fraze 192
Tehnici proiective bazate pe desen 193
Evaluarea bazată pe observaţie clinică 194
Metode de evaluare bazate pe observaţie 195
Observaţia în mediul natural 196
Observaţia prin intermediul observatorilor participanţi 197
Autoobservarea 197
Măsurători coroborate şi noninvazive 198
Observaţia controlată 198
Testele prin intermediul jocului de rol 199
Măsurătorile fiziologice 199
Evaluarea prin intermediul realităţii virtuale 200
Testele de evitare comportamentală 200
Concluzii 201
Cuvinte cheie 202
Întrebări de gândire critică 203
Web site-uri 203
Referinţe bibliografice 204
PSIHOLOGIA CLINICĂ A COPILULUI 209
Obiectivele capitolului 209
Scurt istoric 210
Stadiile de dezvoltare şi psihopatologia copilului 212
Provocări etice în psihologia clinică a copilului 213
Modele de interacţiune părinte-copil 215
Factorii de risc şi factorii de protecţie 216
Temperamentul 216
Conflictul interparental 216
Abuzul fizic 217
Abuzul sexual 217
Sărăcia 218
Factorii de protecţie 219
Evaluările clinice ale copilului 220
Scale de evaluare comportamentală 220
Interviuri clinice 221
Scale de inteligenţă şi de evaluare a performanţei 222
Teste proiective 223
Metode de evaluare a comportamentului copiilor bazate pe observaţie 224
Metode de evaluare cu privire la funcţionarea familiei 225
Clasificarea tulburărilor copilăriei 225
Tulburarea de deficit de atenţie şi hiperactivitate 228
Tulburarea opoziţionismului provocator şi tulburarea de conduită 228
Tulburarea depresivă majoră 229
Tulburările anxioase 229
Tulburarea de spectru autist 230
Probleme pediatrice de sănătate 230
Tratamentele psihologice pentru tulburările copilului şi adolescentului 231
Antrenamentul comportamental de autoinstruire 232
Antrenamentul comportamental al părinţilor 233
Terapia prin joc 234
Terapia sistemică 236
Intervenţiile farmacologice 236
Un exemplu: tulburarea de deficit de atenţie/hiperactivitate (ADHD) 237
Concluzii 238
Cuvinte cheie 239
Întrebări de gândire critică 240
Web site-uri 241
Referinţe bibliografice 241
PSIHOLOGIA JUDICIARĂ 246
Obiectivele capitolului 246
Scurt istoric 247
Activităţile de evaluare 248
Evaluarea clinică a stării de periculozitate 250
Evaluarea clinică a stării de incapacitate psihică a făptuitorului 252
Evaluări clinice privind custodia copilului 254
Disputele cu privire la custodia copilului 254
Medierea custodiei 255
Decăderea din drepturile părinteşti 256
Evaluări clinice privind competenţele legale 256
Internarea nevoluntară într-o instituţie psihiatrică 257
Tratamentul şi alte activităţi judiciare 258
Tratamentul deţinuţilor din închisori şi instituţii corecţionale 258
Tratamentul victimelor 260
Tratamentul angajaţilor din sistemul legal 261
Consultaţii în cadrul instituţiilor de aplicare a legii 261
Drepturile pacienţilor cu tulburări mintale 262
Experţii psihologi 263
Detectorul de minciuni bazat pe poligraf 265
Concluzii 268
Cuvinte cheie 268
Întrebări de gândire critică 269
Web site-uri 270
Referinţe bibliografice 270
PSIHOLOGIA SĂNĂTĂŢII 274
Obiectivele capitolului 274
Ce este psihologia sănătăţii? 274
Stres, coping şi sănătate 276
Stresul, tulburările psihosomatice şi sistemul imunitar 278
Influenţa evenimentelor timpurii asupra sănătăţii 279
Măsurarea stresorilor 280
Strategiile adaptative de coping 281
Caracteristicile de personalitate legate de răspunsul la stres 282
Suportul social 283
Factorii de risc în apariţia bolilor 284
Factorii de risc în apariţia bolilor cardiovasculare 285
Rolul stresorilor 285
Factorii psihologici 286
Factorii de risc în apariţia HIV/SIDA 287
Aplicaţiile clinice în psihologia sănătăţii 287
Bolile cardiovasculare 288
Durerea 289
Cancerul 292
HIV/SIDA 295
Prevenirea şi combaterea bolilor cronice 296
Sporirea aderenţei la tratamentul medical 298
Cauzele nonaderenţei 299
Intervenţii de îmbunătăţire a aderenţei 299
Aplicarea interviului motivaţional în domeniul psihologiei sănătăţii 300
Modelul transteoretic al schimbării 301
Principii de bază 304
A fi empatic 304
Crearea diferenţelor/discrepanţelor 304
Evitarea confruntării 305
Combaterea rezistenţelor 306
Încurajarea eficienţei personale 306
Tendinţe actuale în psihologia sănătăţii şi a medicinei comportamentale 311
Programele terapeutice ţintite de grup 312
Componentele programelor terapeutice ţintite de grup 312
Un program terapeutic de grup pentru managementul hipertensiunii arteriale 314
Un program terapeutic de grup pentru gestionarea doliului şi pierderii 315
Concluzii 316
Cuvinte cheie 317
Întrebări de gândire critică 318
Web site-uri 318
Referinţe bibliografice 319
PSIHOFARMACOLOGIE 326
Obiectivele capitolului 326
Motivaţia discuţiei cu privire la domeniul psihofarmacologiei 327
Limbajul farmacologiei 328
Termeni utilizaţi frecvent în farmacologie: concepte şi definiţii 329
Combinarea tratamentului farmacologic cu intervenţiile psihologice 330
Impactul Internetului asupra pacienţilor 332
Prescrierea tratamentului medicamentos 332
Concluzii 334
Cuvinte cheie 334
Întrebări de gândire critică 335
Web site-uri 335
Referinţe bibliografice 336
DEZBATERI ŞI CERCETĂRI ACTUALE ÎN DOMENIUL PSIHOLOGIEI CLINICE 336
Obiectivele capitolului 336
Tratamente validate științific/tratamente psihologice administrate manualizat 337
Impactul tehnologiei actuale asupra psihologiei clinice 343
Studiu de caz - terapie online 346
Etapa iniţială 346
Etapa intermediară 347
Etapa finală 348
Rezultate obţinute 349
Concluzii 349
Cuvinte cheie 350
Întrebări de gândire critică 351
Web site-uri 351
Referinţe bibliografice 351