Au trecut aproape 20 de ani de la publicarea primei ediţii a acestei cărţi şi mai mult de
50 de ani de cand a fost descrisă in literatură prima utilizare a terapiei raţional-emotive
şi comportamentale (REBT) la un copil. De-a lungul acestor ani, REBT cu copii şi
adolescenţi s-a practicat in multe părţi ale lumii.
Eu (A.E.) am crezut intotdeauna in potenţialul de utilizare a REBT in şcoli, ca formă de
promovare a sănătăţii mentale, la tineri care au probleme pe parcursul dezvoltării. In fond,
gandirea iraţională, atat la copii cat şi la adolescenţi, contribuie la o arie consternantă de
probleme emoţionale (ex. depresie la copii, furie), probleme comportamentale (ex. furie,
opoziţionism provocator, tulburări de conduită) şi probleme şcolare (ex. performanţă
scăzută).
De-a lungul ultimelor 6 decenii, REBT şi extensia sa educaţională, Educaţia Raţional
Emotivă (REE), au fost adoptate de o largă varietate de practicieni din sistemul sănătăţii
mentale, care lucrează cu copii şi adolescenţi. Cei care au incorporat şi integrat REBT
in practica lor individuală cu cei de varste mici, au remarcat că elementele esenţiale ale
REBT le-au eficientizat practica.
Care sunt elementele fundamentale ale REBT cand este aplicată la persoane de varste
mici? Care din aspectele terapiei cognitiv-comportamentale (CBT) cu copii şi adolescenţi,
aşa cum sunt practicate in mod curent, sunt considerate a fi bazate pe aceste elementele
fundamentale? Cum vei şti că practici REBT cand adopţi orientarea CBT?
Pe raspunsul la aceste intrebari cartea mai descrie modalitatile de:
Educare a copiilor sau adolescenţilor pentru a avea un vocabular emoţional şi o schemă a emoţiilor (emoţiile variază in intensitate de la intens la slab) şi pentru a inţelege că au opţiuni comportamentale şi emoţionale atunci cand se intamplă ceva rău.
Utilizare a modelului ABC cu scopul a-i ajuta pe cei mici să conceptualizeze relaţiile dintre gandire, emoţii şi comportament cu scopul evaluării şi intervenţiei.
Educare a "responsabilităţii emoţionale”, pentru a inţelege că propria persoană, nu alţii, este cea care influenţează major emoţiile şi comportamentele.
Utilizare a strategiilor de disputare pentru a facilita identificarea şi schimbarea gandirii/auto-verbalizărilor iraţionale, negative, inainte de a trece la invăţarea unei gandiri/auto-verbalizări raţionale, pozitive (pentru copii mai mari de 6 ani).
Instruire a tinerilor pentru utilizarea auto-verbalizărilor raţionale.
Practicarea noilor moduri de gandire, a noilor emoţii şi comportamente in "lumea reală” prin utilizarea temelor de casă.
Probabil cel mai disctinct aspect al REBT cand este utilizat cu cei mici este modul in care inaintează argumentul conform căruia oamenii vor fi mai fericiţi şi mai impliniţi cand invaţă (in terapie, la clasă, acasă) credinţe raţionale, incluzand acceptarea necondiţionată de sine, toleranţa crescută la frustrare şi acceptarea necondiţionată a altora.