Publicată initial sub titlul Revolutia Interioară, Psihologia ezotericului apartinand lui Osho vorbeste exact despre acest aspect.
Continand transcrierea conferintelor tinute de el la inceputul anilor 1970 in fata unui grup destul de mic de discipoli, Psihologia ezotericului incepe să vorbească despre psihologie exact de acolo de unde a ajuns cu descoperirile stiinta occidentală a psihologiei.
In Psihologia ezotericului apar pentru prima oară traditionalele expresii: "Sexul, iubirea, rugăciunea: trei pasi către divin" ori "Saltul in gol: misterul meditatiei".
Osho ne spune incă de la inceput că procesul natural si automat al evolutiei se sfarseste odată cu omul. Omul este ultimul produs al evolutiei inconstiente. Odată cu el incepe evolutia constientă.
Vestea bună este că fiinta umană poate evolua din punct de vedere spiritual, vestea proastă este că suntem resposabili pentru evolutia nostră si fiecare alegere pe care o facem (chiar si alegerea de a nu alege nimic) ne apropie sau ne indepărtează de idealul spiritual către care aspirăm.
Iată si un citat semnificativ din Psihologia ezotericului:
Odată cu aparitia omului a luat sfarsit procesul natural, automat al evolutiei. Omul este produsul ultim al evolutiei inconstiente. Odată cu el incepe evolutia constientă. Sunt multe lucruri de care trebuie să tinem seama.
In primul rand, evolutia inconstientă este mecanică si naturală. Se intamplă de la sine. Prin intermediul acestui tip de evolutie isi face aparitia constiinta. Dar in momentul in care ia nastere constiinta, evolutia inconstientă ia sfarsit, pentru că scopul ei a fost implinit. Evolutia inconstientă e necesară doar pană in punctul in care ia fiintă constiinta. Omul a devenit constient. Intr-un fel el a transcens natura. Acum natura nu mai poate face nimic; produsul ultim posibil prin intermediul evolutiei naturale a luat deja fiintă. Acum omul a căpătat libertatea de a hotări dacă să evolueze sau nu.
In al doilea rand, evolutia inconstientă este colectivă. Dar din momentul in care evolutia devine constientă, ea va fi individuală. Nicio evolutie colectivă, automată, nu poate merge mai departe de aparitia omului. De aici inainte, procesul evolutiei nu poate fi decat unul individual. Constiinta dă nastere individualitătii. Inainte de aparitia ei nu există individualitate, există doar specia. Cată vreme evolutia e incă inconstientă, ea este un proces automat; nu există nicio incertitudine in ceea ce o priveste. Lucrurile sunt provocate de legea cauzei si efectului. Existenta este mecanică si sigură. Dar odată cu omul, odată cu aparitia constiintei isi face aparitia si incertitudinea. Acum nimic nu mai e sigur. Evolutia poate să aibă loc sau poate să nu aibă loc. Potentialul există, dar alegerea rămane in intregime in seama fiecărui individ. De aceea este nelinistea un fenomen omenesc. Mai jos de om nu există anxietate, fiindcă nu există posibilitatea de a alege. Totul se intamplă asa cum trebuie să se intample. Nu există alegere, asadar nu există nici cel care alege, iar in absenta alegătorului nu are cum să ia nastere anxietatea. Cine să fie nelinistit? Cine să fie incordat?