Tratatul despre Calea de Mijloc (Madhyamakasastra) este cea mai veche sinteza a sutrelor din Perfectiunea Intelepciunii (Prajñaparamita). Influenta acestei opere inegalabile nu s-a atenuat nicicand de-a lungul secolelor, in China la fel ca si in Japonia sau in sfera gandirii indo-tibetane. Constituie textul prin excelenta capital pentru cine vrea sa porneasca pe calea eliberarii din ciclu si sa aiba acces la revolutia pe care un astfel de demers o cere.
Nagarjuna este unul dintre cei mai originali si influenti ganditori din istoria filosofiei indiene. Tratatul sau despre "Calea de mijloc” (Madhyamaka), bazat pe notiunea centrala de "vid” (sūnyata), a influentat dezbaterea filosofica indiana timp de o mie de ani dupa moartea sa; odata cu raspandirea budismului in Tibet, China, Japonia si alte tari asiatice, scrierile lui Nagarjuna au devenit un punct de referinta indispensabil. In acest volum se ofera textul de baza impreuna cu interpretarea lui Tsongkhapa (1357-1419): Oceanul rationamentului, si al lui Chone Drakpa Chedrub (1675-1748): Un vas pentru a te avanta pe "Oceanul rationamentului”, care, in ciuda dimensiunii sale reduse, ramane fidel maestrului. Aceasta exegeza particulara, cea a traditiei Gelugpa din budismul tibetan, intemeiata de Tsongkhapa, insista asupra validitatii conventiilor ca simple relativitati si a existentei fenomenelor ca simple specificatii, vide de natura proprie si interdependente. Dupa textele ce au fost adunate in canonul budist, acest tratat este considerat de o importanta covarsitoare in intelegerea esentei doctrinei propovaduite de Buddha.
In lucrarea Cuvintele clare, Chandrakirti a spus ca Nagarjuna a alcatuit Tratatul ca sa clarifice sensul si sa faca astfel cunoscut continutul celor doua adevaruri, sa elimine indoiala cu privire la provizoriu si definitiv in cuvantul Iluminatului si sa risipeasca neintelegerea care duce la confuzia celor doua. Tratatul, cu numeroasele sale abordari analitice, are ca principal scop combaterea nu a altor sisteme, ci a perceptiei noastre despre o fiintare in sine, o existenta reala a persoanelor si a altor fenomene, si a formelor multiple sub care se manifesta aceasta perceptie.
Cuprins
Introducere 7
TRATAT DESPRE CALEA DE MIJLOC
Preliminarii 21CAPITOLUL IAnaliza conditiilor 29CAPITOLUL AL II-LEAAnaliza miscarii 43CAPITOLUL AL III-LEAAnaliza facultatilor 57CAPITOLUL AL IV-LEAAnaliza agregatelor 65CAPITOLUL AL V-LEAAnaliza elementelor 71CAPITOLUL AL VI-LEAAnaliza dorintei si a subiectului ei 77CAPITOLUL AL VII-LEAAnaliza compusilor 83CAPITOLUL AL VIII-LEAAnaliza actiunii si a agentului 99CAPITOLUL AL IX-LEAAnaliza preexistentului 105CAPITOLUL AL X-LEAAnaliza focului si a combustibilului 111CAPITOLUL AL XI-LEAAnaliza unei extremitati anterioaresi a unei extremitati posterioare 119CAPITOLUL AL XII-LEAAnaliza suferintei 125CAPITOLUL AL XIII-LEAAnaliza formatiunilor 131CAPITOLUL AL XIV-LEAAnaliza contactului 137CAPITOLUL AL XV-LEAAnaliza naturii proprii 143CAPITOLUL AL XVI-LEAAnaliza aservirii si a eliberarii 149CAPITOLUL AL XVII-LEAAnaliza actului 157CAPITOLUL AL XVIII-LEAAnaliza eului si a fenomenelor 171CAPITOLUL AL XIX-LEAAnaliza timpului 185CAPITOLUL AL XX-LEAAnaliza imbinarii 189CAPITOLUL AL XXI-LEAAnaliza producerii si a distrugerii 201CAPITOLUL AL XXII-LEAAnaliza celui-astfel-plecat 209CAPITOLUL AL XXIII-LEAAnaliza confuziilor 219CAPITOLUL AL XXIV-LEAAnaliza adevarurilor superioare 229CAPITOLUL XXVAnaliza transsuferintei 245CAPITOLUL XXVIAnaliza celor doisprezece factori ai existentei 257CAPITOLUL XXVIIAnaliza opiniilor 263Glosar roman–sanscrit–tibetan 277Bibliografie 281