Trauma, stiuta sau nestiuta, dar mai ales cea nestiuta – trauma "uitata”, din cele mai fragede momente ale copilariei –, ne defineste viata, ne limiteaza si ne constrange, ne condamna la suferinta si la pierderea "viului” din noi. Si toate acestea fara a avea la dispozitie o explicatie. Suntem impinsi la compulsii, la adictii, la depresii, izolare, paranoia, autosuficienta si accese de furie, la suferinte psihice si fizice, care nu par sa aiba nimic de-a face cu noi si cu viata noastra constienta, ca si cum altcineva in noi ar suferi, undeva in adancul tenebros al fiintei, ceva cumplit. Insa acel ceva nu ni se arata decat in vise si fantasme, in cosmaruri care ne lasa perplecsi. In afara lor, noi traim viata anesteziati emotional, lipsiti de vointa si sens.
Donald Kalsched exploreaza lumea ascunsa a acestor vise si fantasme, deschizand ferestre catre o copilarie de mult uitata si ajungand sa inteleaga, pentru el si pacientii sai – care au trait suferinte de neconceput si de nesuportat inainte ca eul lor constient sa se fi format – modul in care psihicul lor se apara de trauma, retraumatizand – in mod paradoxal – eul fragil al acestora, prizonier al unei figuri daimonice (reprezentarea onirica a mecanismelor psihice defensive arhaice si primitive ale fiintei). Pacientii care au suferit traume destructurante in primii ani ai vietii sunt cei care ridica cele mai multe rezistente in psihoterapie, iar terapeutii tind de cele mai multe ori sa reactioneze, in contratransfer, negativ la rezistentele lor, ajungandu-se chiar si la ruperea aliantei terapeutice. Atitudinea empatica si hranitoare adoptata de Kalsched este singura care poate ajuta acesti oameni sa-si redescopere dimensiunile pierdute ale fiintei, sechestrate in ei de trauma, si sa inceapa lupta pas cu pas cu demonii interiori arhetipali. Insa lupta cere multa vointa, abilitati de autoanaliza si foarte mult curaj.
Aceasta carte este prima dintr-o serie de doua volume bestseller semnate de D. Kalsched, care abordeaza aceeasi problematica. Celalalt volum a aparut si el la editura Herald, cu titlul Trauma si sufletul: O abordare psiho-spirituala a dezvoltarii umane si a intreruperii sale (2020).
CUPRINS
Multumiri 9Introducere 11
PARTEA I1. LUMEA INTERIOARA A TRAUMEI IN FORMA EI DIABOLICA 25
Jung si disocierea 28Exemplu clinic: omul cu toporul 31Doamna Y si cel care impusca 38Mary si daimonul mancarii 54
2. ALTE ILUSTRARI CLINICE ALE SISTEMULUI DE AUTOINGRIJIRE 75
Fetita si ingerul 75Lenore si zana-nasa 77Gustav si parintii sai ceresti 85Kaye si delfinii ei 98Patricia si copilul-fantoma: cand spiritul se intoarce in corp 104Bolile psihosomatice si sistemul de autoingrijire 110
3. DIALOGUL DINTRE FREUD SI JUNG DESPRE LUMEA INTERIOARA A TRAUMEI 119
Janet si daimonii interiori 119Trauma si descoperirea de catre Freud a realitatii psihice 121Teoria seductiei 123Teoria complexelor a lui Jung si trauma 124Doamna care locuia pe luna 127Trauma si transpersonalul in fantezia inconstienta 133Jung si Freud despre rezistenta daimonica la vindecare a psihicului 135Freud si mecanismele defensive daimonice ale inconstientului 136
4. CONTRIBUTIILE LUI JUNG LA FORMULAREA UNEI TEORII A SISTEMULUI DE AUTOINGRIJIRE 145
Trauma lui Jung si Atmavictu 146Gandirea matura a lui Jung despre trauma 151Jung si "mintea” agresoare 158Jung si sinele dual: lumina si intuneric 164Yahve si latura intunecata a sinelui 166
5. CONTRIBUTII JUNGIENE SUPLIMENTARE 170
Erich Neumann si eul de avarie 170Scoala londoneza si mecanismele defensive arhetipale 172Jungieni americani 175Versiuni popularizate 184
6. TEORIA PSIHANALITICA A SISTEMULUI DE AUTOINGRIJIRE 194
Edmund Bergler si daimonionul autodistrugator 195Odier si "marile fiinte” rauvoitoare/binevoitoare 198Sandor Ferenczi si intelepciunea transpersonala a sinelui ingrijitor 201Teoreticienii relatiilor de obiect 206
PARTEA A II-A
INTRODUCERE LA PARTEA A II-A 231
Procese tranzitorii intre uman si divin 232Intrebari ale psihologiei dezvoltarii 235Procesele tranzitorii in basme 237Vindecarea in doua etape a clivajului in basme 239
7. RAPUNZEL SI SISTEMUL DE AUTOINGRIJIRE 242
Pacientii Rapunzel 243Rapunzel: Partea 1 245Rapunzel: Partea a 2-a 252Rapunzel: Partea a 3-a 258Rapunzel: Partea a 4-a 263
8. PSYCHE SI DAIMONUL IUBIT 270
Eros si Psyche: Partea 1 272Eros ca daimon 275Protectia daimonica vs inchisoare 278Daimonicul ca temnicer 280Daimonul-iubit si fantezia 282Fantezia ca aparare impotriva simbolicului 283Individuarea si atractia realitatii 286Eros si Psyche: Partea a 2-a 289Furia si rezistenta la intrupare 291Sacrificiu voluntar si intrupare 293Bucuria si relatia uman/divin 295
9. PASAREA LUI FITCHER SI LATURA INTUNECATA A SINELUI 299
Pasarea lui Flitcher 301Povestea: Partea 1 302Iubirea si agresivitatea in evolutia eului sanatos: Winnicott 308Uun exemplu clinic 314Natura duala a sacrificiului in transformarea sistemuluide autoingrijire 315Pasarea lui Flitcher: Partea a 2-a 318Biruinta asupra vrajitorului cu ajutorul simbolului 322
10. PRINTUL LINDWORM SI TRANSFORMAREA DAIMONICULUI PRIN SACRIFICIU SI ALEGERE 326
Printul Lindworm: Povestea 326Motivul copilului si al cuplului fara copii 329Refuzul de a alege 331Lumea melancolica a fanteziei in sistemul de autoingrijire 333Julia Kristeva si "soarele negru” 334Excurs in utilizarile defensive ale numinosului 336Printul Lindworm ca geaman 339Printul-vierme si diada rege sau regina/copil 341Fiica pastorulu si baba ca diada pozitiva a sinelui 342Furia si transformarea printului Lindworm 345Un moment de compasiune 347
Concluzii 349Note 350Bibliografie 354Index 363