Your cart
Nu mai sunt produse in cosul tau
Albert Mackey, cea mai respectata voce in masoneria americana de la sfarsitul secolului XIX, realizeaza in prezentul volum o sinteza a principalelor mituri, simboluri si legende ale francmasoneriei.
Dupa parerea sa, "obiectul legendelor masonice nu este stabilirea unor fapte istorice, ci transmiterea unor doctrine filozofice. Ele sunt o metoda prin care se comunica invataturile ezoterice, iar studentul le accepta fara referire la altceva decat utilitatea si semnificatia lor in dezvoltarea dogmelor masonice. Sa luam, de exemplu, legenda hiramica a celui de-al treilea grad. Ce importanta are pentru discipolul in masonerie daca ea este adevarata sau falsa? Tot ce vrea el sa cunoasca este semnificatia sa interna; iar atunci cand afla ca scopul ei este sa ilustreze doctrina nemuririi sufletului, el este satisfacut de acea interpretare si nu considera necesar sa-i investigheze acuratetea istorica sau sa-i reconcilieze contradictiile aparente. La fel cu legenda pietrei unghiulare pierdute; sau a celui de-al doilea templu; sau a arcei ascunse – toate acestea sunt pentru el naratiuni legendare care au valoare doar pentru nestemata pe care o contin. Fiecare din aceste legende este expresia unei idei filozofice.
Dar mai exista si o alta metoda de instruire masonica, cea prin simboluri. Nicio stiinta nu este mai veche decat cea a simbolismului. Candva, aproape toate invataturile din lume erau transmise prin simboluri. Si chiar daca filozofia moderna se exprima acum exclusiv in propozitii abstracte, Francmasoneria ramane credincioasa vechii metode, pe care a pastrat-o, in toata importanta sa originara, ca pe o metoda de comunicare a cunoasterii. Dar, desi in Francmasonerie exista doua moduri de instructie – prin legende si prin simboluri –, in fapt, intre ele nu exista nicio deosebire esentiala. Simbolul este o reprezentare vizibila, iar legenda o reprezentare audibila a unei idei ce se vrea pusa in evidenta – a unei conceptii morale produse printr-o comparatie. Atat legenda, cat si simbolul sunt legate de dogme avand un profund caracter religios; ambele sunt purtatoare de sentimente morale si ambele sunt menite ca prin aceasta metoda sa ilustreze filozofia Masoneriei speculative".
CUPRINS
Prefata ..... 7
I. Preliminarii. Originea si evolutia Francmasoneriei ..... 11
II. Noachitii ..... 21
III. Francmasoneria primitiva a Antichitatii ..... 23
IV. Francmasoneria Falsa a Antichitatii ..... 27
V. Misterele antice ..... 32
VI. Mestesugarii dionisiaci ..... 36
VII. Unirea Masoneriei speculative cu cea operativa la Templul lui Solomon ..... 45
VIII. Francmasonii itineranti din Evul Mediu ..... 48
IX. Separarea elementului operativ ..... 50
X. Sistemul instructiei simbolice ..... 54
XI. Stiinta speculativa si arta operativa ..... 57
XII. Simbolismul templului lui Solomon ..... 64
XIII. Forma Lojei ..... 77
XIV. Ofiterii unei loje ..... 80
XV. Punctul din interiorul unui cerc ..... 82
XVI. Acoperamantul lojei ..... 85
XVII. Simbolismul ritual ..... 90
XVIII. Ritul descaltarii ..... 92
XIX. Ritul de investitura ..... 95
XX. Simbolismul manusilor ..... 100
XXI. Ritul circumambulatiunii ..... 105
XXII. Ritul de investire si simbolismul luminii ..... 109
XXIII. Simbolismul pietrei de temelie ..... 116
XXIV. Numele inefabil ..... 128
XXV. Legendele Francmasoneriei ..... 145
XXVI. Legenda scarii cotite ..... 156
XXVII. Legenda celui de al Treilea Grad ..... 166
XXVIII. Ramura de acacia ..... 179
XXIX. Simbolismul muncii ..... 189
XXX. Piatra de temelie ..... 203
XXXI. Cuvantul pierdut ..... 219
Indice sinoptic ..... 32
Note ..... 274