Your cart
Nu mai sunt produse in cosul tau
Kuṇḍalini. Energia profunzimilor este o lucrare de referinta in domeniul sivaismului nondualist din Casmir si al doctrinei tantrice in general. Bazandu-se pe texte autoritare, fie scripturale, fie exegetice (cum ar fi Tantraloka a lui Abhinavagupta), lucrarea analizeaza din multiple unghiuri aceasta Putere Divina, care a creat – conform invataturii tantrice – manifestarea si care poate conduce fiinta umana la libertate sau inlantuire, dupa modul (avizat sau nu) de abordare.
Personalitate remarcabila, polivalenta si cu o inalta realizare interioara, Lilian Silburn este o pioniera a cercetarii si practicii sivaismului nondualist din Occident (studiate sub indrumarea ultimului maestru casmirian al scolii – Swami Lakshman Joo). Este de asemenea o initiata si practicanta a doctrinei sufi. Traducerile realizate de ea, din marile texte ale traditiei tantrice constituie repere in studiul si practica traditionala a acesteia.
*
"Kuṇḍalini, acest ax vertical situat chiar in centrul fiintei si al Universului, se afla la originea puterii omului, din care acesta isi extrage si de unde infloreste totalitatea energiilor sale. Adeptii traditiilor Trika, Krama si Kaula pun insa mai degraba accentul pe linistea si armonia vie pe care ea le confera decat pe puterile extraordinare dobandite cu ajutorul ei. Energia misterioasa pe care o trezeste kuṇḍalini yoga se manifesta totusi cu o violenta nemaiintalnita si nu poate fi controlata fara sa ne expunem la un pericol real. Trebuie asadar sa abordam secretele sale cu ajutorul unui maestru care apartine unei linii specializate in acest domeniu si care are o experienta dovedita in el.”
Lilian Silburn
"Care este criteriul puritatii? Este pur ceea ce este identic cu Constiinta, restul este impur. Pentru cel care considera intregul Univers ca fiind identic Constiintei nu exista nicio distinctie intre pur si impur.”
Abhinavagupta
"O, viziune a nectarului nemuritor si suprem, care stralucesti plina de lumina constienta ce se revarsa din Realitatea absoluta, fii refugiul meu. Prin intermediul ei te adora cei care cunosc adevarul cel tainic (rahasya).”
Abhinavagupta
"Suflul expirat iese si suflul inspirat intra, in mod liber. Cea cu aspect serpuitor se desfasoara. Aceasta este marea Zeita, totodata inferioara si superioara, supremul Sanctuar.”
Vijñanabhairava, 154
CUPRINS
Prefata 13Introducere 19
KUṆḌALINI YOGARITM SI VIBRATIE
Dansul lui Siva 23Ritmul 25Efervescenta si dinamizarea energiei (ksobha si manthana) 26Intoarcerea in Inima 28
PARTEA INTAITREZIREA SI DESFASURAREA ENERGIEI KUṆḌALINISarpele profunzimilor 35
Capitolul ITripla emisie a lui Siva si cele trei aspecte ale lui Kuṇḍalini 39Tripla emisie (visarga) 41Emisia suprema 42Emisia intermediara 42Emisia inferioara si praṇakuṇḍalini 44Para sau pūrṇakuṇḍalini 45
Capitolul IIKuṇḍalini "incolacita” in corp 47Centri de forta (cakra) si naḍi 47Centrul inferior (mūladhara sau mūlabhūmi) 49Centrul ombilical (nabhicakra) 50Centrul inimii (hṛdayacakra) 51Centrii kaṇtha si bhrūmadhya 51Brahmarandhra sau dvadasanta 54Calea mediana (susumna), rotile (cakra) si triunghiurile (trikona) 56
Capitolul IIIDiferite moduri de expansiune a caii mediane 631. Vikalpaksaya, dizolvarea gandirii dualizante 642. Metode asociate suflului (praṇa) 65Manthana sau dinamizarea suflurilor 68Silaba OṀ si sincronizarea suflului 733. Contemplarea extremitatilor (kotinibhalana) 774–5. Resorbtia si expansiunea energiei 78
Capitolul IVParabija SAUḤ si practica bastonului (praṇadaṇḍaprayoga) 83Visarga, unmana si kramamudra 88Prima teorie 90A doua teorie 90
Capitolul VMiscarile lui Kuṇḍalini asociate cu practica yoghina 91Praṇakuṇḍalini, energia suflului 92Adhaḥkuṇḍalini, energia inferioara 93Ūrdhvakuṇḍalini, energia ascendenta 94Calea lenta si gradata 95Caile incomplete sau defectuoase 98
Capitolul VIDiferite reactii ale yoghinului 101Cele cinci etape ale vibratiei sau semnele de-a lungul Caii 101Ananda, beatitudinea 102Udbhava sau pluti, saltul sau tresarirea 103Kampa, tremuraturile 103Nidra, somnul spiritual 104Ghūrṇi, rotirea vibratorie 105Insesita ascensiune a suflului si beatitudinile corespondente 106
Capitolul VIIKuṇḍalini in aspectul sau cosmic sau Sacrificiul Intim 111
PARTEA A DOUASTRAPUNGEREA CENTRILOR SI ETAPELE ASCENSIUNII
Capitolul IVedhadiksa, initierea prin patrundere 117Ofranda totala 118Patrunderea gurului in suflurile discipolului 120Initierile prin strapungerea centrilor 123Mantravedha, strapungerea centrilor cu ajutorul mantrei 125Nadavedha, strapungerea cu ajutorul rezonantei mistice 126Binduvedha, strapungerea cu ajutorul puterii virile 127Saktavedha, strapungerea cu ajutorul energiei 128Bhujaṅgavedha, asa-numita "strapungere a sarpelui” 129Paravedha, strapungerea suprema 131Initierile exterioare 132Abhiseka, consacrarea 133Vedhadiksa 136
Capitolul IISaktavijñana de Somananda 137Traducere 137Discriminarea referitoare la energie 137I Sthana, salasul sau sediul 137II Pravesa, patrunderea (lui Kuṇḍalini) 138III Rūpa, aspectul 138IV Laksa, obiectul (contemplatiei) 138V Laksaṇa, simptomul sau semnul caracteristic 138VI Utthapana, actiunea de trezire 139VII Bodhana, Trezirea [propriu-zisa] 139VIII Cakravisramaṇa, repausul in centri 140IX Bhūmikagamaṇa, accesul la etape 140X Antavastha, starea finala 141XI Visrama, repausul perfect 141XII Pariṇama, schimbarea radicala 141XIII Agamana, intoarcerea 141Analiza lui Saktavijñana 142
Capitolul IIIAmaraughasasana de Goraksanatha 151[Adeptii] Natha 151Amaraughasasana – Extrase 154Analiza 159
PARTEA A TREIASENSUL PROFUND AL PRACTICII ESOTERICE
Capitolul IAndroginul, ardhanarisvara 169Kuṇḍalini si viata sexuala 170Atingerea 171Efervescenta si ardoarea 172
Capitolul IITransfigurarea corpului si a universului 175
Capitolul IIIMantra SAUḤ si KHA 183SAUḤ, mantra emisiei 183KHA, mantra resorbtiei 186
Capitolul IVKulamarga, calea esoterica 189Calificari necesare pentru kulayaga 189Efectele practicii caryakrama 192Incertitudinea si fluctuatia (kaṃpa) 196Intalnirile esoterice (yoginimelaka) 199Liniste si efervescenta 203Caryakrama si kramamudra 206Madhyacakra si anucakra 209Yoginibhu 212Rolul barbatului si cel al femeii: actiunea gurului asupra lor 212
Capitolul VKulayaga, sacrificiul esoteric 215Definitie 215Vidhi al lui Dūti sau adiyaga 217Roata principala si rotile secundare 221Santodita, linistit si efervescent 226Fructul acestei activitati 227Cum sa intram in aceasta sfera infinita? 227Despre diferenta dintre rolul barbatuluisi cel al femeii in timpul identificarii 228Despre visarga tripla, liniste, efervescenta si kaula 232Unire sau fuziune 234Mantravirya specifica lui dhvani, vibratia sonora 236Atitudinea mistica suprema, khecarimudra 237Efectul acestei atitudini mistice 239Definitia atotpatrunderii (mantravyapti) 241Rahasyopanisad krama 242
Concluzii 245Glosar sanscrit 253Pronuntie aproximativa a limbii sanscrite (in transliterare IAST) 263Opere citate si prescurtarile lor 267