"Istoria conflictului dintre religie si stiinta, lucrare ambitioasa si incitanta, a beneficiat pana acum de nu mai putin de cincizeci de editii si de traduceri in peste zece limbi. Teza conflictului ireconciliabil dintre cele doua moduri epistemologice, stiinta pe de o parte, ce reprezinta cunoasterea de tip rational a realitatii inconjuratoare (a naturii), apeland la logica matematica, observatie si experiment, si religia de cealalta parte, ce postuleaza existenta unei alte realitati, transcendente, infinit mai importante decat cea empiric cognoscibila, la care omul poate avea acces numai prin revelatie si prin intermediul unor scrieri considerate sacre, e formulata de autor inca din prefata: «Istoria Stiintei nu e o simpla consemnare a unor descoperiri izolate: e o poveste a conflictului dintre doua puteri antagoniste, forta expansiva a intelectului uman, pe de o parte, si compresia generata de credinta traditionala si de interesele omenesti, pe de alta parte».”
Ovidiu Morar
"Este oare surprinzator ca numarul celor ce au o stima scazuta fata de opiniile Bisericii a crescut atat de repede? Cum poate fi privit ca un ghid valabil pentru lumea invizibila ceva care greseste de atatea ori in cea vizibila? Cum poate da incredere in lumea morala sau spirituala ceva care a esuat atat de evident in cea fizica? Nu e posibil sa consideri aceste fapte conflictuale drept «umbre goale», «nascociri desarte», «fictiuni ce provin dintr-o cunoastere fals numita astfel», «erori ce au aparenta inselatoare a adevarului», asa cum le stigmatizeaza Biserica. Dimpotriva, ele sunt martori severi ce depun o marturie categorica si ireprosabila impotriva pretentiei ecleziastice de infailibilitate si fixeaza condamnarea ignorantei si orbirii ei.”
"Se apropie clipa cand oamenii vor trebui sa faca alegerea intre religia inerta, imobila si Stiinta in continua avansare – religia, cu consolarile ei medievale, Stiinta, care presara neincetat binefacerile ei materiale pe cararea vietii, inaltand soarta omului in aceasta lume si unificand speta umana. Succesele ei sunt substantiale si de durata. Insa gloria pe care catolicismul ar putea-o castiga de pe urma unui conflict cu ideile materiale e, in cel mai bun caz, cea a altor meteoriti ceresti cand ating atmosfera pamantului – efemera si inutila.”
John William Draper
Cuprins
CUVANT INAINTE 5PREFATA 11
CAPITOLUL I
ORIGINEA STIINTEI 21
CAPITOLUL II
ORIGINEA CRESTINISMULUI. TRANSFORMAREALUI DUPA DOBANDIREA PUTERII IMPERIALE.RAPORTURILE LUI CU STIINTA 54
CAPITOLUL IIICONFLICTUL REFERITOR LA DOGMA UNITATII LUIDUMNEZEU – PRIMA REFORMA SAU REFORMA SUDICA. 86
CAPITOLUL IVRESTAURAREA STIINTEI IN SUD 119
CAPITOLUL VCONFLICTUL REFERITOR LA NATURA SUFLETULUI.TEORIA EMANARII SI A RESORBTIEI 135
CAPITOLUL VICONFLICTUL REFERITOR LA NATURA LUMII 166
CAPITOLUL VIICONTROVERSA CU PRIVIRE LA VARSTA PAMANTULUI 195
CAPITOLUL VIIICONFLICTUL REFERITOR LA CRITERIUL ADEVARULUI 213
CAPITOLUL IXCONTROVERSA CU PRIVIRE LA GUVERNAREA UNIVERSULUI 239
CAPITOLUL XCRESTINISMUL LATIN IN RELATIECU CIVILIZATIA MODERNA 265
CAPITOLUL XISTIINTA IN RAPORT CU CIVILIZATIA MODERNA 294
CAPITOLUL XIICRIZA IMINENTA 371
INDEX 371