Lucrarea de fata este deja clasica printre cautatorii caii spirituale tantrice. Servindu-se de cuvintele unor mari intelepti contemporani ai Indiei, precum Śri Aurobindo sau Śri Kapali Śastriar – care i-a si influentat profund viata –, dar si de citate din scripturile intelepciunii vedice si tantrice, autorul ei, S. Shankaranarayanan ne introduce intr-o invatatura centrala a tantrismului hindus, cea legata de cele Zece Mari Cai de Cunoastere a lui Dumnezeu (daśa mahāvidyā), personificate prin zece divinitati cardinale.
Departe de a fi doar un text descriptiv, cartea "Cele Zece Mari Puteri Cosmice” ne ofera atat intelegerea dinamicii acestor realitati in si in afara noastra, cat si modalitati practice puternice de conectare cu acestea la modul meditativ. Din acest punct de vedere cititorul are acces la unul dintre cele mai complete si generoase – la modul operativ – manuale de acest fel accesibile occidentalului.
"In varful acestei structuri piramidale care este cosmosul, cuprinzand mai multe niveluri de constiinta, tot mai elevate, pe culmea acestor nenumarate niveluri si planuri de existenta, exista anumite zeitati cardinale, multiple fatete ale Adevarului Unic, Divinitatea Suprema ce ii corespunde lui Brahman din Upanisade. Practicile spirituale care conduc la asemenea Zeitati principale poarta numele de mahāvidyā, marile cai ale practicii spirituale.”
(S. Shankaranarayanan)
"Frumusetea zadarnica a lumii oglindeste desfatarea lui Dumnezeu;Zambetul acelui extaz e tainic pretutindeni;El curge in adierea vantului, in seva copacului,Splendoarea lui multicolora infloreste in frunze si flori.”
(Śri Aurobindo – Savitri; final la Kamalātmikā Vīdyā)
"Fiecare mahāvidyā este o functiune cosmica specifica si fiecare conduce catre o realizare specifica a Realitatii Unice.
Puterea lui Kālī, forta sonora a lui Tārā, frumusetea si beatitudinea lui Sundarī, viziunea atotcuprinzatoare a lui Bhuvaneśvarī, farmecul stralucitor a lui Bhairavī, forta extraordinara a lui Chinnamastā, inertia tacuta a lui Dhūmavatī, puterea paralizanta a lui Bagalāmukhī, jocul expresiv al lui Mātaṅgī, intelegerea si armonia lui Kamalātmikā sunt diferitele caracteristici [si] manifestarile distincte ale Constiintei Supreme ce au facut posibila aceasta creatie. Tantra spune ca Realitatea Suprema poate fi realizata prin intermediul acestor ipostaze diferite”.
(S. Shankarnarayanan)
Cuprins
Traditia tantrica si Cele Zece Mari Cunoasteri Divine
(daśa mahāvidyā) - Introducere in tema ...... 9
Prefata ...... 23
Disciplinele cunoasterii divine ...... 25
Kālī ...... 39
Tārā ...... 49
Tripura Sundarī ...... 63
Bhuvaneśvarī ...... 75
Tripura Bhairavī ...... 87
Chinnamasta ...... 101
Dhūmavatī ...... 117
Bagalāmukhī ...... 131
Mātaṅgī ...... 143
Kamalātmikā ...... 157
Corespondenta cu alte discipline spirituale ...... 167
Sādhana ...... 181
Sinteza ...... 187
Index al yantrelor si mantrelor daśa mahāvidyā care apar in lucrare ...... 190