Your cart
Nu mai sunt produse in cosul tau
Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) este unul dintre textele fundamentale ale budismului tantric tibetan (Vajrayana), dar si al intregii spiritualitati a lumii.
Tema cu care acest text ne confrunta este una extrem de sensibila pentru orice fiinta umana, subiect al unor perene framantari metafizice si – dupa cum vom vedea – chiar practice, oricat de neobisnuit ar suna.
Daca tot restul de evenimente care se succed in viata unui om se afla sub pecetea relativitatii, fenomenul mortii este cert si inevitabil. Marile traditii spirituale ale lumii s-au ocupat in mod firesc de aceasta tema. Avem o carte crestina a mortii, una egipteana s.a.m.d.
Lucrarea de fata este unul dintre aceste manuale despre "modul de a muri”, probabil cel mai notoriu, structurat sub forma unor texte foarte puternice, care se citesc muribundului si mai apoi defunctului, cu scopul de a-i ghida principiul constient prin tot acest proces, usurandu-i "navigatia” si alegerile la care este permanent supus in ceea ce numim uzual "lumea de dincolo”.
O lectura captivanta, terifianta pe alocuri, care insa in final ne transmite un mesaj luminos legat de perenitatea vietii.
*
"Bardo (Bar=intre; do=doi) reprezinta starea intermediara pe care o strabate decedatul din clipa mortii pana la eliberarea intruna dintre lumile superioare, ori pana la intrarea intr‑o matrice si renastere. Ea dureaza 49 de zile simbolice, corelate cu 49 de zile terestre, in care gurul, maestrul spiritual al decedatului, indeplineste pentru el ritualurile de calauzire prin imperiul mortii.”
"Bardo Thodol este atribuita marelui guru Padma Sambhava (sec. al VIII‑lea), fondatorul budismului tibetan si al scolii Nyingmapa, intemeietorul unei ample traditii budiste in marele podis, continuata in secolele urmatoare de Marpa si Milarepa (ordinul Kargyudpa), apoi de ordinul Gelugpa. Scriere tantrica, Bardo Thodol este, in acelasi timp, un tratat bazat pe filosofia Yoga. Puternica amprenta afectiva pe care o emana textul tine de o trasatura comuna a scrierilorVajrayana.”
Horia Al. Cabuti
CUPRINS
Introducere ... 9Cartea tibetana a mortilor (Bardo Thodol) ... 39
CARTEA INTAIChikhai Bardo si Chonyid Bardo ... 41Omagiu ... 42Introducere ... 43 Transferul Principiului Constient ... 43 Citirea acestui Thodol ... 44Modul practic de aplicare a acestui Thodol de catre oficiant ... 44
PARTEA INTAIBardo din momentul mortii ... 47 Instructiuni despre simptomele mortii sau prima parte din Chikhai Bardo: Lumina Clara primordiala vazuta in momentul mortii ... 47 Instructiuni despre a doua etapa din Chikhai Bardo: Lumina Clara secundara vazuta imediat dupa moarte ... 54
PARTEA A DOUABardo al experientei realitatii ... 57 Instructiuni preliminare despre experienta Realitatii din timpul celei de‑a treia etape, numita Chonyid Bardo, in care apar viziunile karmice ... 57 Aparitia divinitatilor linistite din prima pana in a saptea zi ... 61 Ziua intai ... 62 Ziua a doua ... 64 Ziua a treia ... 66 Ziua a patra ... 69 Ziua a cincea ... 72 Ziua a sasea ... 75 Ziua a saptea ... 84 Aparitia divinitatilor manioase din ziua a opta pana in cea de‑a paisprezecea zi ... 89 Introducere ... 89 Ziua a opta ... 93 Ziua a noua ... 95 Ziua a zecea ... 96 Ziua a unsprezecea ... 97 Ziua a douasprezecea ... 98 Ziua a treisprezecea ... 100 Ziua a paisprezecea ... 102 Concluzie demonstrand importanta fundamentala a invataturilor Bardo ... 111
CARTEA A DOUASidpa Bardo ... 115 Omagiu ... 116 Introducere ... 116
PARTEA INTAILumea de dupa moarte ... 117 Corpul din Bardo. Nasterea si facultatile sale supranaturale ... 117 Caracteristicile existentei in starea intermediara ... 122 Judecata ... 127 Influenta determinanta a gandirii ... 131 Aparitia Luminilor celor Sase Loka ... 136
PARTEA A DOUAProcesul Renasterii ... 139 Inchiderea portilor matricei ... 139 Metoda pentru prevenirea accesului pe poarta unei matrice ... 140 Prima metoda de inchidere a portii matricei ... 141 A doua metoda de inchidere a portii matricei ... 142 A treia metoda de inchidere a portii matricei ... 144 A patra metoda de inchidere a portii matricei ... 147 A cincea metoda de inchidere a portii matricei ... 148 Alegerea portii unei matrice ... 150 Viziunile prevestitoare despre locul nasterii ... 151 Protejarea impotriva furiilor‑calai ... 153 Alegerea alternativa a unei nasteri supranaturale sau a unei nasteri prin germene ... 155 Nasterea supranaturala prin transfer intr‑un regat paradisiac ... 155 Nasterea prin matrice: reintoarcerea in lumea umana ... 157 Concluzie generala ... 160
ANEXA 1 ... 164 I. Invocatie catre Buddha si Bodhisattva ... 164 II. Calea bunelor urari pentru salvarea din pasajele periculoase si stramte din Bardo ... 166 III. Versurile‑radacina ale celor sase Bardo ... 171 IV. Calea Bunelor Urari care apara de frica in Bardo ... 175 V. Colofon ... 179
ANEXA 2 ... 181 I. Yoga ...181 II. Tantrismul ... 183 III. Mantra sau cuvintele de forta ... 191 IV. Guru, Shishya (sau Chela) si initierile ... 194 V. Realitatea ... 196 VI. Budismul de nord si de sud si crestinismul ... 202 VII. Judecata crestina medievala ... 205
NOTE ... 210INDICE ALFABETIC AL CUVINTELOR SANSCRITE MAI FRECVENT UTILIZATE IN TEXT ... 264