1. DEFININD DOGMATIC ICOANELE (691–810)
Sinodul VII Ecumenic si canonul orthodoxiei
I. Prima iconomahie bizantină si combaterea ei
Combaterea teologică a primei iconomahii bizantine
Ioan din Damasc, Cuvantul impotriva iconomahilor — sinoptic
Oficializarea primei iconomahii bizantine
Ecloga [Selectia] legilor, prolog (741)
Selectia Legii mozaice
Hotărarea eretică a sinodului iconomah de la Hieria-Vlaherne (8 august 754)
"Interogatiile” impăratului Constantin V, fragmente
Eusebiu al Cezareii, Epistola către Constantia, fragmente
Combaterea sinodală a primei iconomahii bizantine: Sinodul al doilea de la Niceea, 785–787
Ordinul impăratilor către Adrian I al Romei (29 august 785)
Cuvantul de apărare al lui Tarasios (decembrie 784)
Relatare succintă despre actele dinaintea Sinodului (786)
Rezumatul Actelor
Sesiunea I
Actul I (24 septembrie 787) [Ordinul impăratilor către Sinod / Libelul lui Vasile al Ancyrei / Libelul lui Teodosie al Amorionului]
Sesiunea II
Actul II (26 septembrie 787) [Adrian I al Romei către impărati / Adrian I al Romei către Tarasios]
Sesiunea III
Actul III (28 septembrie 787) [Tarasios, Sinodica către patriarhii orientali / Episcopii orientali către Tarasios / Teodor al Ierusalimului, Sinodica pentru patriarhii orientali]
Sesiunea IV
Actul IV (1 octombrie 787) [Grigorie II al Romei către Germanos al Constantinopolului / Germanos al Constantinopolului către Ioan al Synadei / Germanos al Constantinopolului către Constantin al Nacoleii / Germanos al Constantinopolului către Toma al Claudiopolisului / Declaratie de credintă si semnături]
Sesiunea V
Actul V (4 octombrie 787)
Sesiunea VI
Actul VI (6 octombrie 787) [Respingerea hotărarii de la Hieria din 8 august 754]
Sesiunea VII
Actul VII (13 octombrie 787) [Hotărarea dogmatică, semnături, aclamatii]
Scrisorile sinodale
Tarasios si Sinodul către impărati (13 octombrie 787)
Sinodul către clerul constantinopolitan (13 octombrie 787)
Tarasios către Adrian I al Romei (13 octombrie 787)
Alocutiunea encomiastică
Discursul de elogiere al diaconului Epifanie (13 octombrie 787)
Canoanele
Canoane bisericesti pronuntate de al doilea Sinod de la Niceea
Anexe
Scrisori despre simonie [Teodor Studitul către Arsenie / Teodor Studitul către citetul Stefan
Tarasios către Ioan egumenul (788)]
Tarasios către Adrian I al Romei despre simonie (789)
Tarasios către episcopii sicilieni (790)
Cum anume trebuie inteles "Numele Incomunicabil”
Actul VIII (23 octombrie 787)
Excurs: Listele episcopale
II. Receptări dificile in Occident — Aachen si Roma
Papa Adrian in apărarea Sinodului de la Niceea [Simbolul niceean / Simbolul constantinopolitan / Simbolul zis "atanasian” / Simbolul carolingian / Mărturisirea carolină]
Răspunsul papei Adrian dat regelui Carol (791–792)
Opul regelui Carol contra Sinodului (792) — prefată si sumar
Anexă
Grigorie I al Romei către Serenus al Marsiliei (iulie 599 si octombrie 600)
Carol cel Mare si Leon III al Romei in confruntare pentru Simbolul credintei
Ierusalim — Aachen — Roma (807–810) [Incidentul de la Ierusalim, 807–808 / Sinodul de la Aachen, noiembrie 809 / Discutia de la Roma, 810 / Textul Simbolului de credintă pus de Leon III, 890 / Fotios patriarhul despre papa Leon III, 890]
Anexe
Secretele unui "decret” fondator apocrif
"Decretul lui Constantin” (Constitutum Constantini) (cca 830–840)
Ecouri in epoca reformelor si confesiunilor
Jean Calvin, Din Invătătura religiei crestine (1559)
Conciliul de la Trento: decretele despre Simbol (1546) si despre cultul sfintilor si al icoanelor (1563) [Mărturisirea tridentină, 1564]
*
2. DEFINITIVND DOGMATIC ORTHODOXIA (815–1351)
III. A doua iconomahie bizantină si combaterea ei
A doua iconomahie bizantină: protestele unui patriarh si ale unui monah
Nichifor patriarhul, Cuvant apologetic (decembrie 814–martie 815)
Teodor Studitul către sinod in numele egumenilor (aprilie 815)
Teodor Studitul către Pascal al Romei (816 si 817)
Oficializarea celei de-a doua iconomahii bizantine
Sinodul iconomah de la Sfanta Sofia (Constantinopol, aprilie 815)
Mihail II si Teofil către Ludovic cel Pios (10 aprilie 824)
Combaterea teologică a celei de-a doua iconomahii bizantine
Teodor Studitul, Antireticele impotriva iconomahilor (815–816)
Anexă
Grigorie al Nyssei, Epistolă către fratele său, Petru, despre diferenta dintre fiintă si ipostasă (379–381)
Rezistenta eclezială la cea de-a doua iconomahie bizantină
Nichifor patriarhul, Douăsprezece articole (821)
Teodor Studitul către impăratul Mihail in numele egumenilor (821)
Teodor Studitul către Leon trezorierul (823)
Teodor Studitul către impăratii Mihail si Teofil (826)
IV. Trei triumfuri si doi patriarhi
Patriarhul Metodios si triumful liturgic al icoanelor
Duminica si Sinodiconul Orthodoxiei (2 martie 844)
Protocolul imperial si tipicul bisericesc
Impăratul la Liturghie la Sfanta Sofia — Cartea ceremoniilor (938–940)
La Duminica Orthodoxiei — protocolul imperial
La Duminica Orthodoxiei — tipicul patriarhal si cel monahal
Anexă
Secretele unei corespondente fictive intre Roma si Constantinopol
Corespondenta cu impăratul Leon III atribuită lui Grigorie II al Romei
Patriarhul Fotios si triumful iconografic al icoanelor
Omilia la inaugurarea bisericii Farului din Palat (864–866)
Omilia la inaugurarea mozaicul absidei Sfintei Sofia (29 martie 867)
Patriarhul Fotios si triumful canonic al Sinodului VII Ecumenic [Canoanele sinodului roman, 863 / Canoanele sinodului roman, 869 / Libellus satisfactionis, 869]
Sinodul "Primul-Al Doilea” (Constantinopol, 861) — acte si canoane
Scrisoarea către Mihail, principele Bulgariei (865)
Scrisoarea circulară către patriarhii răsăriteni (867)
Omilia la incheierea Sinodului de la Constantinopol (august–septembrie 867)
Anexe
Sinodul ecumenic antifotian de la Constantinopol (869–870) [Actul VIII (5 noiembrie 869): condamnarea ultimului iconomah / Actul X (28 februarie 870): hotărarea / canoane]
Un istoric ignatian al sinoadelor
Sinodiconul tuturor sinoadelor
Sinodul Ecumenic de unire de la Constantinopol (879–880) [Actul IV (24 decembrie 879): reconcilierea / Actul V (27 ianuarie 880): Sinodul de la Niceea ca al VII-lea Ecumenic si canoane / Actele VI–VII (3 si 13 martie 880): Hotărarea despre Simbolul de credintă]
Ioan VIII al Romei către Fotios patriarhul (august 880)
Ioan VIII al Romei către impărati (13 august 880)
Anastasius Bibliotecarul către Ioan VIII al Romei. Prefata la traducerea latină a Actelor Sinodului VII Ecumenic (873)
Patriarhul Fotios legislatorul
Introducerea la lege, prologul si titlurile I–III (886)
Patriarhul Fotios si decisivul secol IX [Mărturisirea lui Gottschalk / Canoanele sinodului de la Quierzy, 853]
Epistola regelui Carol despre cultivarea literelor (780–785)
Regele Carol, Povătuirea generală (Aachen, 23 martie 789)
Canoanele dogmatice ale Sinodului de la Valence (8 ianuarie 855)
Canoanele Sinodului de la Orange contra semipelagianismului (3 iulie 529)
Sinod contra ereziei lui Pelagiu si Celestin (Cartagina, 1 mai 418)
Sinodul de la Worms impotriva răsăritenilor (13 mai 868)
Fotios al Constantinopolului către arhiepiscopul Aquileii impotriva lui "Filioque” (883–884)
V. Defini(tiva)nd dogmatic orthodoxia — Tomosuri si Mărturisiri
Controversa tetragamiei lui Leon VI
Tomosul Sinodului unirii (9 iulie 920)
Controversa dogmatizării lui "Filioque” si a monarhiei pontificale [Actul sinodal din 20 iulie 1054 / Bula Unam Sanctam, 1302 / Dictatus papae, 1075 / Proprie auctoritates / Monarhie pontificală vs pentarhie patriarhală / Definitia sinodală despre purcederea Duhului Sfant, 1234 / Mărturisirea lui Clement IV, 1267 / Jurămantul lui Mihail VIII, 1274 / Constitutia dogmatică despre Sfanta Treime, Lyon, 1274]
Monarhia lui Petru impotriva pentarhiei patriarhilor [Inocentiu III către Alexios III Anghelos, august 1198 / Inocentiu III către Ioan X Kamateros, august 1198 / Ioan X Kamateros către Inocentiu III, februarie 1199 / Inocentiu III către Ioan X Kamateros, 12 noiembrie 1199 / Ioan X Kamateros către Inocentiu III, primăvara 1200 / Inocentiu III către clericii cruciati din Constantinopol, 13 noiembrie 1204 / Inocentiu III către clericii latini din Constantinopol, 12 februarie 1205 / Inocentiu III către impăratul latin din Constantinopol, 15 mai 1205 / Ioan X Kamateros, Despre cum a ajuns tare impotriva noastră latinul, 1205]
Răspunsul lui Vasilios al Kerkyrei la chemarea de a participa la Conciliul Lateran IV (1214)
Papa Inocentiu III in Conciliul general Lateran IV (20 noiembrie 1215). Constitutii dogmatice si canonice
Controversa in jurul Persoanei Sfantului Duh
Proiect de Sinodicon al Duhului Sfant (1285)
Tomosul Sinodului de la Vlaherne despre purcederea Duhului Sfant (15 august 1285)
Marcu al Efesului, Expunere despre sinodul tinut la Florenta (iulie 1439)
Marcu al Efesului, Mărturisire a credintei celei drepte expuse la Florenta (mai–iunie 1439)
Definitia credintei a sinodului unionist de la Ferrara-Florenta (6 iulie 1439)
"Unirea” de la Florenta — instructiuni de aplicare. Mărturisirea lui Urban VIII (Roma, 1633)
Marcu al Efesului, Enciclică impotriva greco-latinilor si a sinodului de la Florenta (1440–1441)
Hotărarea sinodală de anulare a sinodului de la Florenta (Constantinopol, septembrie 1483–august 1484)
Randuiala reprimirii celor care se intorc la Biserica orthodoxă si catholică a Răsăritului
Dogmatizarea luminii si a energiilor divine necreate [Bula Benedictus Deus, 1336]
Tomosul aghioritic (august 1340)
Tomosul Sinodului de la Sfanta Sofia (iunie–iulie 1341)
Tomosul Sinodului de la Vlaherne (mai–august 1351)
Mărturisirea de credintă a sfantului Grigorie Palama
Tomosul Sinodului de la Patriarhie (martie–aprilie 1368)
VI. Triumful liturgic perpetuu al Orthodoxiei
Patriarhi si Sinoade Ecumenice in Sinaxare
Sinaxarul constantinopolitan
Sinodiconul Orthodoxiei
Sinodiconul care se citeste in Duminica Orthodoxiei
*
Cărări moderne si contemporane — momente, interpretări, perspective [Iconoclasmul european si primele editii / Bizantul iluministilor — "superstitie si barbarie” / Bizantul in "fenomenologia Spiritului” a lui Hegel / Nasterea modernitătii revolutionare din "spiritul ioachimismului” / Recuperarea memoriei crestinismului — corpusuri si dictionare / Picturi, mozaicuri, icoane — Dura Europos, Istanbul, Sinai / Icoana rusă si filozofia religioasă / Istoricii rusi din diasporă despre icoană / O teologie ortodoxă a icoanei in diasporă / Fundamentele teologice ale icoanei intr-o lectură exemplară / Monografii bizantine capitale la Paris / Iconoclasmul si istoricii — sub semnul revizionismului / Filozofii si imaginea / Imaginea si icoana — medievisti si teoreticieni ai artelor / "Bizantinism” si dogmatizarea metafizicii / Conciliul Vatican I — canoane si anateme in 1870 / "Civilizatia ortodoxă” in viziune geopolitică / Complexitătile primului mileniu / Surprinzătorul "Bizant” inteles in sfarsit in propriii termeni / "Europa” si geneza ei triplu seculară / "Era seculară” — două viziuni: politică si antropologică / Uniunea Europeană in criză de identitate / "Adevărata Europă” vs "falsa Europă” — un manifest salutar / In inima crizei actuale — deculturarea generalizată / Doi filozofi la sfarsit de mileniu, despre forma crestină a culturii europene / Cultura si barbaria interioară / Cele "trei orthodoxii” ale Orthodoxiei / "Costul ortodoxiei” / "Costul monoteismului” / Dialectică filozofică — mediere eclezială / Deconstructii crestine vs crestinism deconstruit / Icoana si viitorul postmetafizic al crestinismului]1. DEFININD DOGMATIC ICOANELE (691–810)
Sinodul VII Ecumenic si canonul orthodoxiei
I. Prima iconomahie bizantină si combaterea ei
Combaterea teologică a primei iconomahii bizantine
Ioan din Damasc, Cuvantul impotriva iconomahilor — sinoptic
Oficializarea primei iconomahii bizantine
Ecloga [Selectia] legilor, prolog (741)
Selectia Legii mozaice
Hotărarea eretică a sinodului iconomah de la Hieria-Vlaherne (8 august 754)
"Interogatiile” impăratului Constantin V, fragmente
Eusebiu al Cezareii, Epistola către Constantia, fragmente
Combaterea sinodală a primei iconomahii bizantine: Sinodul al doilea de la Niceea, 785–787
Ordinul impăratilor către Adrian I al Romei (29 august 785)
Cuvantul de apărare al lui Tarasios (decembrie 784)
Relatare succintă despre actele dinaintea Sinodului (786)
Rezumatul Actelor
Sesiunea I
Actul I (24 septembrie 787) [Ordinul impăratilor către Sinod / Libelul lui Vasile al Ancyrei / Libelul lui Teodosie al Amorionului]
Sesiunea II
Actul II (26 septembrie 787) [Adrian I al Romei către impărati / Adrian I al Romei către Tarasios]
Sesiunea III
Actul III (28 septembrie 787) [Tarasios, Sinodica către patriarhii orientali / Episcopii orientali către Tarasios / Teodor al Ierusalimului, Sinodica pentru patriarhii orientali]
Sesiunea IV
Actul IV (1 octombrie 787) [Grigorie II al Romei către Germanos al Constantinopolului / Germanos al Constantinopolului către Ioan al Synadei / Germanos al Constantinopolului către Constantin al Nacoleii / Germanos al Constantinopolului către Toma al Claudiopolisului / Declaratie de credintă si semnături]
Sesiunea V
Actul V (4 octombrie 787)
Sesiunea VI
Actul VI (6 octombrie 787) [Respingerea hotărarii de la Hieria din 8 august 754]
Sesiunea VII
Actul VII (13 octombrie 787) [Hotărarea dogmatică, semnături, aclamatii]
Scrisorile sinodale
Tarasios si Sinodul către impărati (13 octombrie 787)
Sinodul către clerul constantinopolitan (13 octombrie 787)
Tarasios către Adrian I al Romei (13 octombrie 787)
Alocutiunea encomiastică
Discursul de elogiere al diaconului Epifanie (13 octombrie 787)
Canoanele
Canoane bisericesti pronuntate de al doilea Sinod de la Niceea
Anexe
Scrisori despre simonie [Teodor Studitul către Arsenie / Teodor Studitul către citetul Stefan
Tarasios către Ioan egumenul (788)]
Tarasios către Adrian I al Romei despre simonie (789)
Tarasios către episcopii sicilieni (790)
Cum anume trebuie inteles "Numele Incomunicabil”
Actul VIII (23 octombrie 787)
Excurs: Listele episcopale
II. Receptări dificile in Occident — Aachen si Roma
Papa Adrian in apărarea Sinodului de la Niceea [Simbolul niceean / Simbolul constantinopolitan / Simbolul zis "atanasian” / Simbolul carolingian / Mărturisirea carolină]
Răspunsul papei Adrian dat regelui Carol (791–792)
Opul regelui Carol contra Sinodului (792) — prefată si sumar
Anexă
Grigorie I al Romei către Serenus al Marsiliei (iulie 599 si octombrie 600)
Carol cel Mare si Leon III al Romei in confruntare pentru Simbolul credintei
Ierusalim — Aachen — Roma (807–810) [Incidentul de la Ierusalim, 807–808 / Sinodul de la Aachen, noiembrie 809 / Discutia de la Roma, 810 / Textul Simbolului de credintă pus de Leon III, 890 / Fotios patriarhul despre papa Leon III, 890]
Anexe
Secretele unui "decret” fondator apocrif
"Decretul lui Constantin” (Constitutum Constantini) (cca 830–840)
Ecouri in epoca reformelor si confesiunilor
Jean Calvin, Din Invătătura religiei crestine (1559)
Conciliul de la Trento: decretele despre Simbol (1546) si despre cultul sfintilor si al icoanelor (1563) [Mărturisirea tridentină, 1564]
*
2. DEFINITIVND DOGMATIC ORTHODOXIA (815–1351)
III. A doua iconomahie bizantină si combaterea ei
A doua iconomahie bizantină: protestele unui patriarh si ale unui monah
Nichifor patriarhul, Cuvant apologetic (decembrie 814–martie 815)
Teodor Studitul către sinod in numele egumenilor (aprilie 815)
Teodor Studitul către Pascal al Romei (816 si 817)
Oficializarea celei de-a doua iconomahii bizantine
Sinodul iconomah de la Sfanta Sofia (Constantinopol, aprilie 815)
Mihail II si Teofil către Ludovic cel Pios (10 aprilie 824)
Combaterea teologică a celei de-a doua iconomahii bizantine
Teodor Studitul, Antireticele impotriva iconomahilor (815–816)
Anexă
Grigorie al Nyssei, Epistolă către fratele său, Petru, despre diferenta dintre fiintă si ipostasă (379–381)
Rezistenta eclezială la cea de-a doua iconomahie bizantină
Nichifor patriarhul, Douăsprezece articole (821)
Teodor Studitul către impăratul Mihail in numele egumenilor (821)
Teodor Studitul către Leon trezorierul (823)
Teodor Studitul către impăratii Mihail si Teofil (826)
IV. Trei triumfuri si doi patriarhi
Patriarhul Metodios si triumful liturgic al icoanelor
Duminica si Sinodiconul Orthodoxiei (2 martie 844)
Protocolul imperial si tipicul bisericesc
Impăratul la Liturghie la Sfanta Sofia — Cartea ceremoniilor (938–940)
La Duminica Orthodoxiei — protocolul imperial
La Duminica Orthodoxiei — tipicul patriarhal si cel monahal
Anexă
Secretele unei corespondente fictive intre Roma si Constantinopol
Corespondenta cu impăratul Leon III atribuită lui Grigorie II al Romei
Patriarhul Fotios si triumful iconografic al icoanelor
Omilia la inaugurarea bisericii Farului din Palat (864–866)
Omilia la inaugurarea mozaicul absidei Sfintei Sofia (29 martie 867)
Patriarhul Fotios si triumful canonic al Sinodului VII Ecumenic [Canoanele sinodului roman, 863 / Canoanele sinodului roman, 869 / Libellus satisfactionis, 869]
Sinodul "Primul-Al Doilea” (Constantinopol, 861) — acte si canoane
Scrisoarea către Mihail, principele Bulgariei (865)
Scrisoarea circulară către patriarhii răsăriteni (867)
Omilia la incheierea Sinodului de la Constantinopol (august–septembrie 867)
Anexe
Sinodul ecumenic antifotian de la Constantinopol (869–870) [Actul VIII (5 noiembrie 869): condamnarea ultimului iconomah / Actul X (28 februarie 870): hotărarea / canoane]
Un istoric ignatian al sinoadelor
Sinodiconul tuturor sinoadelor
Sinodul Ecumenic de unire de la Constantinopol (879–880) [Actul IV (24 decembrie 879): reconcilierea / Actul V (27 ianuarie 880): Sinodul de la Niceea ca al VII-lea Ecumenic si canoane / Actele VI–VII (3 si 13 martie 880): Hotărarea despre Simbolul de credintă]
Ioan VIII al Romei către Fotios patriarhul (august 880)
Ioan VIII al Romei către impărati (13 august 880)
Anastasius Bibliotecarul către Ioan VIII al Romei. Prefata la traducerea latină a Actelor Sinodului VII Ecumenic (873)
Patriarhul Fotios legislatorul
Introducerea la lege, prologul si titlurile I–III (886)
Patriarhul Fotios si decisivul secol IX [Mărturisirea lui Gottschalk / Canoanele sinodului de la Quierzy, 853]
Epistola regelui Carol despre cultivarea literelor (780–785)
Regele Carol, Povătuirea generală (Aachen, 23 martie 789)
Canoanele dogmatice ale Sinodului de la Valence (8 ianuarie 855)
Canoanele Sinodului de la Orange contra semipelagianismului (3 iulie 529)
Sinod contra ereziei lui Pelagiu si Celestin (Cartagina, 1 mai 418)
Sinodul de la Worms impotriva răsăritenilor (13 mai 868)
Fotios al Constantinopolului către arhiepiscopul Aquileii impotriva lui "Filioque” (883–884)
V. Defini(tiva)nd dogmatic orthodoxia — Tomosuri si Mărturisiri
Controversa tetragamiei lui Leon VI
Tomosul Sinodului unirii (9 iulie 920)
Controversa dogmatizării lui "Filioque” si a monarhiei pontificale [Actul sinodal din 20 iulie 1054 / Bula Unam Sanctam, 1302 / Dictatus papae, 1075 / Proprie auctoritates / Monarhie pontificală vs pentarhie patriarhală / Definitia sinodală despre purcederea Duhului Sfant, 1234 / Mărturisirea lui Clement IV, 1267 / Jurămantul lui Mihail VIII, 1274 / Constitutia dogmatică despre Sfanta Treime, Lyon, 1274]
Monarhia lui Petru impotriva pentarhiei patriarhilor [Inocentiu III către Alexios III Anghelos, august 1198 / Inocentiu III către Ioan X Kamateros, august 1198 / Ioan X Kamateros către Inocentiu III, februarie 1199 / Inocentiu III către Ioan X Kamateros, 12 noiembrie 1199 / Ioan X Kamateros către Inocentiu III, primăvara 1200 / Inocentiu III către clericii cruciati din Constantinopol, 13 noiembrie 1204 / Inocentiu III către clericii latini din Constantinopol, 12 februarie 1205 / Inocentiu III către impăratul latin din Constantinopol, 15 mai 1205 / Ioan X Kamateros, Despre cum a ajuns tare impotriva noastră latinul, 1205]
Răspunsul lui Vasilios al Kerkyrei la chemarea de a participa la Conciliul Lateran IV (1214)
Papa Inocentiu III in Conciliul general Lateran IV (20 noiembrie 1215). Constitutii dogmatice si canonice
Controversa in jurul Persoanei Sfantului Duh
Proiect de Sinodicon al Duhului Sfant (1285)
Tomosul Sinodului de la Vlaherne despre purcederea Duhului Sfant (15 august 1285)
Marcu al Efesului, Expunere despre sinodul tinut la Florenta (iulie 1439)
Marcu al Efesului, Mărturisire a credintei celei drepte expuse la Florenta (mai–iunie 1439)
Definitia credintei a sinodului unionist de la Ferrara-Florenta (6 iulie 1439)
"Unirea” de la Florenta — instructiuni de aplicare. Mărturisirea lui Urban VIII (Roma, 1633)
Marcu al Efesului, Enciclică impotriva greco-latinilor si a sinodului de la Florenta (1440–1441)
Hotărarea sinodală de anulare a sinodului de la Florenta (Constantinopol, septembrie 1483–august 1484)
Randuiala reprimirii celor care se intorc la Biserica orthodoxă si catholică a Răsăritului
Dogmatizarea luminii si a energiilor divine necreate [Bula Benedictus Deus, 1336]
Tomosul aghioritic (august 1340)
Tomosul Sinodului de la Sfanta Sofia (iunie–iulie 1341)
Tomosul Sinodului de la Vlaherne (mai–august 1351)
Mărturisirea de credintă a sfantului Grigorie Palama
Tomosul Sinodului de la Patriarhie (martie–aprilie 1368)
VI. Triumful liturgic perpetuu al Orthodoxiei
Patriarhi si Sinoade Ecumenice in Sinaxare
Sinaxarul constantinopolitan
Sinodiconul Orthodoxiei
Sinodiconul care se citeste in Duminica Orthodoxiei
*
Cărări moderne si contemporane — momente, interpretări, perspective [Iconoclasmul european si primele editii / Bizantul iluministilor — "superstitie si barbarie” / Bizantul in "fenomenologia Spiritului” a lui Hegel / Nasterea modernitătii revolutionare din "spiritul ioachimismului” / Recuperarea memoriei crestinismului — corpusuri si dictionare / Picturi, mozaicuri, icoane — Dura Europos, Istanbul, Sinai / Icoana rusă si filozofia religioasă / Istoricii rusi din diasporă despre icoană / O teologie ortodoxă a icoanei in diasporă / Fundamentele teologice ale icoanei intr-o lectură exemplară / Monografii bizantine capitale la Paris / Iconoclasmul si istoricii — sub semnul revizionismului / Filozofii si imaginea / Imaginea si icoana — medievisti si teoreticieni ai artelor / "Bizantinism” si dogmatizarea metafizicii / Conciliul Vatican I — canoane si anateme in 1870 / "Civilizatia ortodoxă” in viziune geopolitică / Complexitătile primului mileniu / Surprinzătorul "Bizant” inteles in sfarsit in propriii termeni / "Europa” si geneza ei triplu seculară / "Era seculară” — două viziuni: politică si antropologică / Uniunea Europeană in criză de identitate / "Adevărata Europă” vs "falsa Europă” — un manifest salutar / In inima crizei actuale — deculturarea generalizată / Doi filozofi la sfarsit de mileniu, despre forma crestină a culturii europene / Cultura si barbaria interioară / Cele "trei orthodoxii” ale Orthodoxiei / "Costul ortodoxiei” / "Costul monoteismului” / Dialectică filozofică — mediere eclezială / Deconstructii crestine vs crestinism deconstruit / Icoana si viitorul postmetafizic al crestinismului]