In eshatologia crestina, Antihrist este socotit intruchiparea raului. Cea mai veche mentiune a acestui nume in literatura crestina eshatologica apare in Epistolele I,2 si II,7 ale Sfantului Ioan (niciodata, insa, in Cartea Apocalipsei, cum se crede indeobste). Conceptia potrivit careia Antihrist este cel ce va ajunge sa stapaneasca lumea, prin pacat si faradelege, cu putin inainte de a doua Venire a Domnului, poate fi identificata si in eshatologia iudaica, indeosebi in profetia lui Daniel ce dateaza din epoca macabeeana. Unii cercetatori socotesc ca legenda Antihristului este o prelungire, modificata si antropomorfizata, a vechiului mit babilonian al Dragonului.
Subiectul acesta este atat de complex incat putem spune ca avem de-a face cu o naratie ce reuneste cele mai vechi marturii ale unei umanitati care este tulburata de apropierea Judecatii de Apoi si spera deopotriva intr-un viitor mai bun.
CUPRINS
Originea mitului babilonian al Dragonului 7
Prefata autorului 19
PARTEA I
Sursele
CAPITOLUL I
Introducere - Metode de interpretare - Raporturi cu mitul dragonului babilonian. 25
CAPITOLUL II
Abordarea problemei 36
CAPITOLUL III
Pseudo-Efrem: O omilie latina despre sfarsitul lumii - Sfantul Efrem: O omilie greaca despre Antihrist, si alte scrieri profetice - Pseudo-Hipolit: Despre sfarsitul lumii - Apocalipsa pseudo-ioanina - Sfantul Chiril al Ierusalimului: A cincisprezecea cateheza - Filip Pustnicul: Dioptra - Pseudo-Hrisostomul 47
CAPITOLUL IV
Doua documente sibiline medievale (Bede si Usinger) - Adso despre Antihrist - Pseudo-Metodiu - Sfantul Efrem: Omilia siriana despre Antihrist - Analiza unor scrieri efremite - Originea comuna a Antihristului lui Adso si a Sibilei lui Bede - Materialul apocaliptic al Sfantului Ieronim 57
CAPITOLUL V
Apocalipsele greaca si armeana ale lui Daniel - Apocalipsele araba, siriaca si etiopiana ale lui Petru - Apocalipsa siriaca a lui Ezdra. 77
CAPITOLUL VI
Carmen Apologeticum a lui Comodian - Lactantius: Institutiones Divinae, VII. x. - O paralela intre Comodian si scrierile lui Hipolit despre Antihrist - Sf. Martin de Tours: Testamentul Eshatologic - Victorinus: Comentariu la Apocalipsa - Fragmente din Cartea lui Clement si din Ascensio Jesai care se refera la "lucrurile de pe urma"; raporturi cu Cartea IV Ezdra. 89
CAPITOLUL VII
Apocalipsa lui Zefaniah. Examinarea altor scrieri patristice referitoare la legenda Antihristului. 97
CAPITOLUL VIII
Surse ebraice - Literatura sibilina - Cartea IV Ezdra si Cartea lui Baruh - Testamentul celor doisprezece patriarhi - Surse ebraice ulterioare - Misterele lui Simon - Midras Vayosa - Semnele lui Mesia - Cartea lui Zorobabel - Istoria persana a lui Daniel - Alte surse (non-crestine si non-ebraice) - Vechea Edda (Voluspa) - Apocalipsa parsi Bahman-Yast - Traditia araba a Antihristului. 104
PARTEA A DOUA
Istoria legendei Antihristului
CAPITOLUL IX
Semne si prevestiri - Caderea Imperiului Roman inainte de "sfarsitul de pe urma". Originea Antihristului 124
CAPITOLUL X
Originea iudaica a Antihristului. Numele sau - Diavolul si Antihristul - Belial. Antihristul infatisat ca fiara. 135
Note referitoare la Belial 152
Antihristul in postura de Monstru 154
CAPITOLUL XI
Prima victorie a Antihristului - Asezarea sa in templu - Antihristul, falsul Mesia al evreilor; Nasterea sa in tribul lui Dan. 157
CAPITOLUL XII
Minunile Antihristului - O privire retrospectiva. Slujitorii Antihristului. 174
CAPITOLUL XIII
Stapanirea lumii de catre Antihrist. Seceta si foametea - Pecetea Antihristului. 189
CAPITOLUL XIV
Enoh si Ilie - Exilul credinciosilor. 200
CAPITOLUL XV
Scurtarea zilelor - Ultima incercare - Eliberarea. Sfarsitul Antihristului. 213
CAPITOLUL XVI
Semnul Fiului Omului - Timpul venirii sale. Distrugerea lumii prin foc - Cele patru vanturi. Sunetul trambitei - Judecata de Apoi 225
O veche versiune armeana a Legendei Antihristului 243